Feb 23, 2010

Everyone is a leader.

Assalamualaikum w.b.t.

qalaLlahu ta'ala : mafhumnya,
"Kalau sekiranya Kami menurunkan Al Qur'an ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah belah disebabkan takut kepada Allah. Dan perumpamaan-perumpamaan itu Kami buat untuk manusia supaya mereka berfikir."
[al Hasyr, 59:21]

dalam ayat di atas, telah Allah perbandingkan gunung dengan manusia. gunung berpecah-belah disebabkan takut kepada Allah atas tanggungjawab yang diberikan. manakala, di akhir ayat, Allah berfirman,

"perumpamaan itu Kami buat untuk manusia supaya mereka berfikir".

apabila kita melihat manusia, ada yang berlumba-lumba mengejar pangkat dan gelaran. walhal, perkara tersebut merupakan satu amanah yang sangat besar, sehinggakan gunung yang besar dan gagah itu terpecah belah atas ketakutannya kepada amanah Allah swt.

mengapa Allah tidak turunkan amanah ini kepada malaikat yang terbukti patuh kepada Allah taala?

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".
[al Baqarah, 2:30]

Allah swt telah menegaskan bahawasanya Dia telah menjadikan khalifah di muka bumi adalah di kalangan manusia yang sering membuat kerosakan, dan tidak memilih para malaikat. Para malaikat bertanya,

"Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau?"

dan Allah menjawab;
"Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."

sesungguhnya, setiap perkara yang Allah tetapkan, ada hikmah yang tersembunyi di sebaliknya.

Tiada seorang ketua yang memimpin orang bawahannya di kalangan muslimin kemudian dia tidak berusaha bersungguh-sungguh untuk kebajikan mereka dan tidak memberi nasihat (kepada Islam), kecuali pemimpin ini tidak masuk syurga.
[Hadis Riwayat Muslim]

Tidak masuk syurga seseorang pemimpin jika dia tidak tekun dalam menjaga kebajikan dan memberi kefahaman tentang Islam kepada orang bawahannya.

Dengan terlantiknya saya sebagai Presiden MSAI Davangere pada hari sabtu lalu, saya akan bertekad untuk bertungkus lumus dalam menerapkan kefahaman Islam di kalangan muslimin muslimat, dan juga non-muslim, agar memenuhi kriteria hadis di atas. tidak lupa juga, amanah berat yang dipertanggungjawabkan kepada saya ini, saya harus menjaga kebajikan kalian semua dari hal yang besar, sehinggalah hal yang sekecil-kecil zarah.

wahai rakan-rakanku seperjuangan sekalian, tidak kira anda di Davangere ataupun di serata dunia, doakanlah agar saya diberi kekuatan dan ilham dalam memikul amanah yang sangat berat ini.

setiap seorang daripada kamu adalah pemimpin. jika kamu telah mendirikan rumah tangga, kamu adalah pemimpin rumah tangga. jika kamu merupakan anak sulung, kamu merupakan pemimpin adik-adik kamu. dan jika kamu tidak ada apa-apa tanggungjawab yang lain, sesungguhnya kamu merupakan pemimpin kepada diri kamu sendiri.

berdoalah selalu kepadaNya, kerana Dialah Tuhan yang Maha Agung, lagi Maha Bijaksana.

"Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan" [al Fatihah, 1:5]

wassalam.

2 comments:

Nama Saya Alfian Arif Taib said...

insyaAllah...doa dari sahabamu di Mangalore sentiasa mengiringi perjuanganmu....Allah hu akbar!

sharemotivasi said...

all the best..=)